Dag 16: Langogne-Ambert

27 september 2016 - Ambert, Frankrijk

Vandaag niet zo'n mooie dag. Vrijwel geheel bewolkt en een stuk kouder. Nou helpt het ook niet mee dat ik de hele dag tussen de 650 en 1250 meter zit. Dat maakt het zowiezo gemiddeld een graad of 10 kouder.
Ik ben vlot weg uit de caravan en wil vandaag zeker ruim 100 km maken. Ik stond trouwens pal aan de rivier de l'Allier. De eerste route is 64 km naar Le Puy en Velay.
Ik haal eerst wat proviand bij de supermarkt: een paar kant en klaar sandwiches als ontbijt, een maaltijdsalade met kip en ei, een banaan, een fles drinkyoghurt, 4 gewone yoghurtjes en nog een extra pakje energierepen voor noodgevallen.
De route begint met een klim over een erg drukke weg. Na een km of 8 wijkt ie af van de doorgaande weg, die nog 30 km aangeeft naar Le Puy. Mijn route is echter 60 km. Twee keer zover dus! Hier de reden waarom ik veel meer km moet fietsen dan de "normale" wegen zouden vergen.
Maar hij is wel mooi deze route. Ik kom een paar keer over en langs de Loire, die hier dus nog aan het begin van haar loop is op zo'n 1000 meter hoogte.
De laatste 20 km naar Le Puy gaan weer over zo'n oud stuk spoorweg. Prachtig dit. Loopt zo lekker met ca. 2% naar beneden. En heel veel tunnels. Met zelfs de twee langste tot nu toe van meer dan een kilometer. Gelukkig nu wel met goede verlichting.
Le Puy is heel mooi met een kerk bovenop een grote rots. Indrukwekkend.
Ik zit in Le Puy op zo'n 64 km en wil in elk geval vandaag minimaal 100 km fietsen, dus ik begin aan het volgende traject naar Ambert van 76 km. Ik wil het deel tot het hoogste punt van 1050 meter in elk geval nog doen en daarna een onderkomen zoeken.
Het is een forse opgave, want de klim gaat wederom niet in een keer. Telkens weer een stuk afdalen en daarna opnieuw klimmen.
Voor ik de top bereik zie ik diverse hotels en pensions, maar ik wil zonodig eerst die top halen.
Als ik over de top kom is het bijna zeven uur en om acht uur is het donker. Het is nog een kleine 30 km naar Ambert. De afdaling gaat met ups and downs, maar op zich redelijk snel. Alleen kom ik helemaal geen enkel hotel oid meer tegen, want het is een zeer landelijke route.
Doorrijden dan maar. Er zit niets anders op. Voor de zekerheid doe ik wel alvast mijn lampjes aan. Zien ze me hopelijk beter.
Het is al bijna donker als ik in Ambert aankom. Er zijn 2 hotels. Het ene is gesloten en het andere is complet (vol). Daar sta ik dan. Bijna verkleumd inmiddels in het pikkedonker. Zou ik dan toch in de shit terechtkomen? Ik check nog even of er misschien via airbnb nog wat te boeken is, maar ook dat levert niets op.
Ik heb op de kaart gezien dat er ook nog een camping is, hoewel ik dat niet van plan was na deze zware dag.
Ik fiets erheen en alles is donker. Ik heb weinig keus, dus ik zoek een leeg plekje en zet mijn tentje op. Daar sta ik dan. De douche doet het gelukkig en daaronder kom ik een beetje bij van de kou.
Ik kleed me warm aan en ga op zoek naar een eetgelegenheid. Niets op de camping en ook het restaurant aan de overkant is gesloten. Je merkt steeds meer dat het seizoen een beetje voorbij is.
Het is inmiddels 10 uur en ik heb geen zin om nog naar het centrum te gaan. Het is te ver lopen en op de fiets in het donker zie ik ook niet zitten.
Gelukkig heb ik nog een pond aan allerlei maaltijdrepen e.d. en een halve liter wijn. Ik doe het er maar mee. Tenslotte heb ik vanmiddag al de nodige groenten gehad. In elk geval verdrijf ik er het hongergevoel mee. Morgen beter, zullen we maar zeggen.

1. Nelly:
    27 september 2016
    Poeh wat een pech! Jammer dat ze in dat hotel niet iets voor je konden regelen, ik vind het best lomp om een fietser alleen in het donker weer weg te sturen. Maarja niet iedereen is even behulpzaam. En dan ook nog geen eten! Maar gelukkig wel een slaapplek, hopelijk slaap je lekker vannacht.

Succes morgen, ik duim voor goed weer, lekker eten en een zacht bed...

Kus xx
  2. Irene van den Berg:
    27 september 2016
    Wat geweldig om zo'n avontuurlijke fietstocht te ondernemen. Ik vind het superleuk om je reisverhalen te lezen! Heel veel plezier nog de komende tijd!
  3. Jacomien:
    27 september 2016
    Oude dat zat even niet mee. Gelukkig wel een slaapplek. De repen deden dus echt hun naam eer aan en dat samen met wijn. Het kon slechter
    Hoop wel voor je dat je vandaag het weer wat beter treft.
    Liefs en knuffel
  4. Jaap peter silvis:
    27 september 2016
    Hoi arie, uit ervaring kan ik zeggen: alcohol heeft ook calorien, hoop voor jou op beter dagje morgen. Het seizoen is inderdaad voorbij: dus handig om vooruit te plannen. Maar je schiet wel lekker op. En leuke verhalen: jij kan niet ontkennen dat jij ouder bent dan ik? Ik beken: zet mij aan het denken: je bent wel stuk sportiever. Kortom: vind het een groot en mooi avontuur! Hart groet, jaap
  5. Bert:
    27 september 2016
    Bedankt voor je bericht heel veel suc6. Ik ga morgen alle verhalen lezen in het vliegtuig naar curaçao. Bert en Wilma
  6. Ruud:
    30 september 2016
    Dit was toch wel de minste dag tot nu toe. Je kunt toch echt niet gokken op een slaapplaats en eten.Je moet echt om 18 uur al beginnen met zoeken. Je bent wel een bikkel hoor.