Dag 24: Laneuveville-Verdun

5 oktober 2016 - Verdun, Frankrijk

Om half negen heeft Yvette het ontbijt al klaar staan. Er is van alles: cereals, brood, kaas, koffie en zelfs vers fruit. Er zijn dagen dat ik het met minder heb moeten doen!
Ze wil beslist niets hebben voor al deze gastvrijheid.
Ik bedank haar hartelijk en nodig haar uit voor als ze eens in Nederland is.
Deze ontmoeting was spontaan en erg leuk. En goed voor mijn Frans. Een aantal uren doorbrengen met iemand waar je alleen maar Frans mee kunt spreken, dwingt je om het zo goed mogelijk te proberen. En dan blijkt het nog best redelijk te gaan. Sommige woorden moet ik erg naar zoeken, maar met af en toe wat omschrijvingen met andere woorden kom ik er dan toch wel uit.
Om tien uur zit ik op de fiets en rijd het laatste stuk langs het kanaal naar Nancy. Blijkt de route dwars door de stad te gaan langs de meeste bezienswaardigheden die Yvette me gisteravond al heeft laten zien. Mooi dat ik nu weet waar op te letten. Zo kan ik mooi foto's maken bij daglicht. Het Stanislas plein blijft indrukwekkend.
Hierna gaat het kilometerslang langs de Moezel en af en toe over zeer slechte paden. O, o, mijn spaken!
Ik kom ook door Pont-à-Mousson met zijn prachtige kerken. Later krijg ik nog een tourtje rond het Lac de Madine. Een prachtig groot meer, waar ook watersport wordt bedreven. Ik zie zeilboten en surfplanken op het water.
Hier gaat het even helemaal mis met de route. Op een bepaald punt geeft de GPS aan rechtdoor. Dat is een bospad, maar dat ziet er weinig begaanbaar uit. Ik ga er toch maar op, omdat de GPS het zo duidelijk aangeeft. Het pad wijkt echter steeds meer af van de GPS lijn, dus ik concludeer dat de aanwijzing toch niet juist is en dat de goede route meer naar rechts moet liggen. Ik neem een zijpad in de richting van de GPS lijn, dat nog slechter blijkt te zijn en me zelfs dwingt om te gaan lopen. Het wordt zelfs sleuren op een bepaald moment met die zware fiets door de modder. Maar uiteindelijk kom ik eruit en besluit dan eerst maar eens wat te gaan eten. Ik nuttig het restje ravioli van gisteren, een gekookt eitje en het stokbrood met Tomme en Serrano ham. Smaakt prima.
Daarna weer verder. De rest van het traject van vandaag loopt merendeels over gewone wegen met nog een paar klimmetjes, tot ik na 125 km om half zeven in Verdun aankom.
Hier besluit ik een slaapplaats te zoeken, zodat ik ruim voor het donker wordt een onderkomen heb. Via My.Maps zie ik op de kaart een B&B dat ik via Booking.com kan boeken voor €30. Dat is zo geregeld en daarna rijd ik er direct heen. Michel doet open en wijst mij de weg naar mijn ruime kamer op de 2e verdieping. Eigenlijk is de hele verdieping tot mijn beschikking, ruime slaapkamer met grote flatscreen, grote badkamer en apart toilet. Luxe hoor.
Hij geeft mij tips waar ik goed kan eten en ik ga naar het restarant dat hij als eerste noemt.
Ik bestel een steak met frites en sla. De steak is echter erg taai. Als ik daarover klaag krijg ik een entrecote aangeboden "pour le même prix". Het lijkt een mooi stuk vlees, maar het is nauwelijks malser dan de steak. Ik besluit het er maar bij te laten. Zeker al het vlees van dezelfde stokoude koe. Het kost wat werk, maar ik krijg het meeste van het vlees toch weggewerkt.
Ik zou dit restaurant niet adviseren. Dat zal ik Michel ook vertellen.
Op de kamer drink ik het restant wijn dat ik nog had en maak het blog af.

1. Jacomien:
    5 oktober 2016
    Hi.
    Wat mooi die hartelijke gastvrijheid. Wat krijg je toch veel 'geschenken' om dankbaar voor te zijn onderweg. Prachtig! !! Ik word daar zelfs hier thuis blij van. ❤
    Liefs en knuffel
  2. Ruud:
    7 oktober 2016
    Inderdaad wat een gastvrijheid, dat tref je niet vaak. Mooie route naar Verdun , een plaats met een enorme geschiednis.Hopelijk ga je bij het monument kijken en de slagvelden.