Dag 26: Paliseul-Diest

6 oktober 2016 - Diest, België

Ik zit om 9 uur al op de fiets en het is werkelijk steenkoud met die noordenwind. Onderweg zie ik zelfs een auto met bevroren ruiten. Geen wonder dat ik zulke koude vingers heb.
Er zit nog flink wat klimwerk in, na de eerste 60 kilometer zit ik al op 800 hoogtemeters. Maar daarna wordt het gelukkig wat minder. Eerst hele lange stukken geleidelijk afdalen en daarna vanaf Dinant vrijwel vlak.
Dinant is trouwens een prachtige stad met mooie gebouwen.
Onderweg koop ik nog een stokbrood bij een lokale boulangier. Lekker met het restant van de Tomme.
Van Dinant tot Namen volg ik een mooi fietspad langs de Maas met hele fraaie uitzichten over de rivier en rotswanden. Wat een mooi stukje België is dit. Leuk dat ik dat nu eens zie.
Vanaf Namen krijg ik weer zo'n voormalig spoorlijntje. Dat loopt omhoog met 2% en dat is prima te doen vergeleken met het klimwerk van vanmorgen.
Tegen 5 uur als ik er zo'n 120 km op heb zitten ga ik op airbnb kijken waar ik kan overnachten. In Diest wordt een betaalbare kamer aangeboden en dat ligt op de kaart op redelijke afstand. Ik boek de kamer en vervolg mijn weg.
Ik had toch even beter moeten kijken, want zoals gewoonlijk loopt de werkelijke route niet echt recht en ook nu moet ik minimaal 10 km. verder dan ik dacht, waardoor ik na maar liefst ruim 180 km (!) toch weer in het donker aankom. Gelukkig de hele route over vrij gelegen fietspaden.
Ik wordt ontvangen door een aardig jong stel, dat vanaf april een kamer verhuurt via airbnb. Vaak aan bedevaartgangers, wandelaars en fietsers uit Nederland. Iemand die het andersom doet hebben zij nog niet gehad.
Ik vertel een bloemlezing uit mijn reiservaringen en daarna ga ik nog even wat te eten maken. Ik heb geen zin in weer pizza oid, de enige optie zo laat op de avond. Ik wil mijn "noodrantsoen" opmaken. Heb ik dat ook niet voor niets gekocht. Ik mag hun pannetjes etc. gebruiken en in een kwartiertje heb ik een groot bord rijst met sperzieboontjes en corned beef voor me staan dat ik met smaak naar binnen werk. Zo, daar was ik even aan toe!
Ik drink nog een Westmalle dubbel op de kamer met een grote reep chocola erbij en ga dan op tijd slapen. Dit keer eens voor 12 uur.

1. Nelly:
    7 oktober 2016
    Jemig wat een afstand! Het lijkt me ook apart als je na zo'n lange reis ineens relatief dicht bij huis komt.
    Geniet nog maar even de laatste daagjes, luxe kamer met bad, lekker uit eten zoiets?
    En dan uitgerust aan het laatste stukkie beginnen :-)

Ik kijk ernaar uit om je weer te zien! Succes morgen weer xxx
  2. Jaap peter silvis:
    7 oktober 2016
    Hee arie, beetje gekke combi: westmalle en reep! Dacht zelf meer aan bitterballen.
    Ruik je je stal al of heb je besloten rondje extra te maken? Bv belgische kust en woubrugge? Zet ik ff masten op boot, bijna klaar.
    Vind het mooi verslag, en heb bewondering voor je: ik doe op fiets 20 klm per dag. Maar: heb nooit gedoe met spaken
    Nou kijk maar wat je doet, weerzien met apeldoorn en nelly zal ook niet slecht zijn, kan je keer weer echt goed eten! Die loempia om de hoek bij jullie bv. Succes, zet hem op, en je komt nu in voor jou bekend gebied, wellicht saaier maar ook makkelijker, hart gr jaap
  3. Ruud:
    7 oktober 2016
    Altijd lekker een Belgisch biertje hoewel ik wel een Orval had verwacht. Pizza is inderdaad niet alles, misschien een lekker een portie Chinees? Het blijft gelukkig stil rond het spakendrama. Het is net een thriller.