Dag 22: Bains-les-Bains-Epinal

2 oktober 2016 - Épinal, Frankrijk

Ik sta op tijd op en neem het er nog even van met het verse stokbrood en croissant en een grote pot koffie.
Angèle en Christian gaan naar een vlooienmarkt, dus nemen we afscheid. Wellicht leuk om hier nog eens terug te komen.
Ik pak alles in, ruim de boel op en vertrek tegen half 11. Eerst een paar kilometer tot ik weer op de route zit en dan gaat het zo'n 20 kilometer langs het Canal des Vosges. Ergens bij Girancourt gebeurt het gevreesde: er knapt een spaak vlakbij de andere kapotte spaak. Onverantwoord om nu nog veel verder te willen rijden. Ik bel naar huis. Ik heb het helemaal gehad met die k fiets.Ze zouden al bijna in de auto stappen.
Als ik me nog eens even goed ga oriënteren, blijk ik zo'n 12 km van Epinal (een grote stad) af te zitten. Dat is zelfs nog te lopen. Dus haal ik de bagage van de fiets, zet 'm op de kop en richt het wiel zo goed mogelijk en daarna rij ik voorzichtig naar Epinal.
Ik ga rechtstreeks naar het station en had al bijna de trein genomen, toen ik erachter kwam, dat ik vandaag (zondag) niet eens meer thus zal komen. De eerstvolgende trein richting Nancy gaat pas over bijna 2 uur om 14:45. Ik ben dan pas tegen 10 uur vanavond in Luik en kom dan nooit meer in Apeldoorn.
Ik verleg mijn plan. Als ik toch moet overnachten, kan ik dat ook hier doen en dan morgen een fietsenmaker zoeken en dan toch maar proberen door te gaan met de tocht, al loop ik nu wel veel vertraging op.
Ik zie dat vrij dicht bij het centrum een camping is en rijd daar maar eens naartoe. Ik kan daar een soort cabin huren, dus dat doe ik dan maar. Alle winkels in Epinal zijn op zondag gesloten (!) dus ik moet ergens wat te eten regelen.
Het restaurant op de camping is eigenlijk ook gesloten, maar de vrouw van de camping biedt aan om toch wat eenvoudigs voor mij te maken. Laten we dat maar doen dan.
Ik ga wat lezen in de cabin. Hoor ik op een gegeven moment regendruppels op het dak. En het zou droog blijven! Die voorspellingen zijn ook niet 100%
Maar het valt mee. Ik Google en vind een paar fietsenmakers. Een is maandag gesloten en de ander pas vanaf 2 uur open. Het moet maar. Meer dan 24 uur wachten dus en dan maar hopen dat ze me direct kunnen helpen. Eigenlijk wil ik nu een heel nieuw wiel laten spaken, het liefst met mijn eigen Shimano Deore naaf. Kijken maar wat die fietsenmaker adviseert morgen en wat binnen redelijke tijd haalbaar is.
Ik rijd er alvast even langs om te kijken wat het is. Ziet er goed uit, professionele zaak met dito spulletjes, dus ik heb goede verwachtingen.
Ik ga om half acht naar het camping restaurant en krijg steak hachée met frites en een glas wijn geserveerd met warme appeltaart en ijs toe. Daarna nog een kopje koffie en een borreltje erbij, omdat ik de laatste klant van het restaurant ben voor dit seizoen.
Op zich een aardig maal, alleen geen groenten. Nou heb ik gisteren zelf een hele grote bak sla gemaakt en uiteraard helemaal opgegeten, dus dat geldt dan maar voor 2 dagen.
In de cabin neem ik nog een kopje koffie en daarna het restant wijn van gisteren.
Het is trouwens flink koud, dus ik ben blij met de verwarming in de cabin. Ik moet er niet aan denken om nu nog in dat tentje te moeten bivakkeren.

1. Simone:
    2 oktober 2016
    Het zit je niet echt mee de laatste dagen... Vervelend dat je nu niet verder kan en het niet gaat zoals je wilt. Hopelijk helpt de fietsenmaker je morgen snel en kan je je tocht voortzetten! We duimen voor je. Liefs
  2. Marianne:
    2 oktober 2016
    Och papa toch.. wat balen zeg!! Hoop ook dat je fiets deze keer goed gemaakt kan worden, zodat je daar iig geen problemen meer mee hebt! Het moet wel leuk blijven! En als t allemaal toch niet wil, vind ik het ook super leuk als je eerder thuis komt :) je hebt wel echt een mooi onderkomen weer zeg! Ziet er super leuk uit! Slaap lekker vannacht en succes morgen! Xxx
  3. Nelly:
    2 oktober 2016
    Ik was er al bang voor dat er nog een spaak zou knappen vandaag. Balen hoor! Maar je bent al wel ver gekomen met die achilleshiel ;-) en tot nu toe ook goed weer op je fietsdagen.

Kans inderdaad op slechter weer vanaf nu, het wordt dan ook echt al herfst. Gelukkig is je deadline flexibel toch? En misschien heb je straks weer mazzel met het weer, heb je nog ergens goede karmapunten?

Heel veel succes morgen met de fietsenmaker, en neem gewoon je tijd om thuis te komen, wij gaan nergens heen :-)

Kus xx
  4. Michelle:
    3 oktober 2016
    Wat een gedoe met die rotspaken, hopelijk kan t vandaag echt goed opgelost worden, dat je daar in ieder geval geen last meer van hebt. het zou fijn zijn als je je reis kan afmaken, Zet m op hè papa! ❤️
  5. Ruud:
    4 oktober 2016
    Goed dat je je zelf hebt overwonnen en toch door gaat. Zo ken ik je. Ik had wel wat foto' s van de spaken verwacht, nu ze de hoofdrol in je reis spelen.