Dag 12: Latour-de-France-Portiragnes

22 september 2016 - Portiragnes, Frankrijk

Ik begin vandaag maar eens heel relaxed. Eerst een broodje halen in het dorp en wat lekkers bij het winkeltje. Jammer, dat gaat niet. Ik ben helemaal door mijn cash heen en er is geen pinapparaat. Bij de bakker zou je kunnen pinnen, alleen dat kan slechts als je Credit Agricole hebt. Laat ik dat nou net niet hebben.
Het kleinste broodje kost 70 cent en ik heb nog 69 cent in mijn portemonneetje. Nou, dat is goed, ik mag het broodje hebben.
Heb ik in elk geval een ontbijt!
Ik doe het rustig aan en vertrek om 10 over half elf. Het is vandaag een stuk minder zwaar dan gisteren, alleen dan zul je zien, dan gebeurt er wel weer iets, waardoor het toch niet veel lichter is. Het is namelijk behoorlijk gaan waaien: windkracht 4 uit het Noordwesten. Zelfs tijdens de afdelingen moet ik nu bijtrappen.
Er komt een wielrenner voorbij en ik haak aan en het lukt mij om hem bij te houden, zelfs bij een stijgingspercentage van 4%. Als het 6% wordt besluit ik hem maar te laten gaan. Ik wil nog heel wat kilometers vandaag en dan moet ik me nu niet gaan opblazen.
Het is vandaag wat minder qua landschap dus maak ik maar weinig foto's.
Ik kom door menig wijndorpje, waar een kenmerkende geur hangt en waar op veel plaatsen uitnodigende borden staan om de wijn te komen proeven. Heb ik ook wel zin in. Is alleen niet verstandig als je nog verder wil fietsen.
Ik wil vandaag zelf koken en een soort ratatouille maken. Ik haal rijst, aubergine, courgette, paprika, tomaten, ui en knoflook. Om ook wat vlees te hebben koop ik nog 3 ons gesneden ham. Zo, dat moet lukken.
Nu eerst nog een camping vinden. Eigenlijk best zorgelijk, want ik ben de hele dag nog geen een camping tegengekomen.
Bij Beziers zit ik op ruim 100 km. Alleen geen camping. Ik zie dat de route verder gaat, langs het fraaie Canal du Midi, naar de Middellandse zee. Daar moeten wel campings zijn. Nog een 10-15 km.
En ja hoor, om een uur of zeven kom ik aan bij een echte Strafcamping, met disco etc, maar gelegen aan de zee. Dus dat is wel heel mooi. Alleen heb ik daar niet veel aan, omdat ik alleen maar voor 1 nacht hier ben.
Ik zet snel het tentje op en begin met het koken van de rijst. Die kookt binnen 2 minuten en daarna zet ik het pannetje, gewikkeld in een krant in de slaapzak. Deze ouderwetse methode werkt als een speer. Als je de juiste hoevelheid water (1,5 x het volume van de rijst) hebt gebruikt dan is de rijst na een half uurtje perfect!
Daarna snijd ik de groente en bak deze in het andere pannetje en voeg daar de helft van de ham aan toe. Wat Herbes de Provence, peper en zout om het geheel op smaak te brengen. Na een minuut of 15 is het gaar en begin ik aan een overheerlijk maal. Dat gaat er goed in na zo'n dag fietsen!
Nu nog even afwassen en douchen en dan op tijd naar bed. Eerst nog even dit verhaal natuurlijk.
Welterusten.

1. Marianne:
    23 september 2016
    Mmm lekker maaltje gekookt zeg! Enne... strafcamping... Hahaha! Knap trouwens dat je met die wielrenner mee kon komen zeg!! Je zal sowieso wel een top conditie hebben als je straks terug bent! Slaap lekker vannacht, ben benieuwd wat je morgen weer allemaal meemaakt! Xxx
  2. Alex:
    23 september 2016
    Het is leuk je verhalen iedere dag te lezen. Hopelijk blijft het weer goed en droog. Heb je er wel aan gedacht om te pinnen? Dan heb je in ieder geval weer cash. Volgens mij voel je je helemaal in je element. Geniet er van. Succes verder.
  3. Nelly:
    23 september 2016
    Haha ik moest ook al lachen om die Strafcamping! Weer een flink aantal kilometers gemaakt zeg. Hoe zit je in je schema?

Succes weer en ook kusjes en knuffels van de kleintjes xx
  4. René:
    23 september 2016
    Superleuk je verhalen te lezen.
    Zijn we er toch een beetje bij.
    Veel plezier nog.
    Groetjes, René
  5. Jacomien:
    26 september 2016
    Hhaha
    Die strafcamping nou wij weten hier precies wat jij bedoeld ;-) Hebben er gelijk een beeld bij. Ik ben wat achterop met lezen. vandaar de verlate reactie. Succes en geniet
  6. Ruud:
    26 september 2016
    We hebben ooit in Torremolinos op zo n camping gezeten. Geen oog dicht gedaan.