Dag 13: Portiragnes-Brissac

23 september 2016 - Brissac, Frankrijk

Even vooraf: wat je ziet staan als je kijkt bij "Kaart" over het aantal afgelegde kilometers, klopt niet. Dat gaat uit van hemelsbrede afstanden en dat is een hemelsbreed verschil met de praktijk, waarin er zelden rechtuit kan worden gefietst (en ook niet vlak trouwens).
Per vandaag staat er dat ik nu 764 km zou hebben afgelegd, terwijl ik in werkelijkheid al bijna aan de 1200 km zit (bijna op de helft dus).
Waar ik gisteren vele tientallen kilometers langs het Canal du Midi reed, staat vandaag in het teken van de rivier de l'Herault. Er is een fietsroute langs de rivier, die voor een groot deel is opgenomen in mijn tocht.
Prachtig, in het begin, nog dicht bij de Middellandse Zee, is de rivier breed en statig. Later wordt het steeds woester, ook qua landschap. De etappe van vandaag kent verder weer prachtige natuur, mooie dorpjes, ook hier veel wijnbouw en handel.
Onderweg kom ik langs een sjofel oud winkeltje, waar het binnen een ongelofelijke bende is. Een oud vrouwtje verkoopt daar van alles, waaronder groenten en fruit. Wel echt biologisch denk ik ;-)
Ik koop daar een appel en een peer, die ik even verderop op een schaduwrijk plekje met smaak opeet. Met name de peer is bijzonder lekker. Zo ken ik ze in Nederland niet.
Het venijn zit vandaag in de staart. Het eerste deel van de route was grotendeels vlak met af en toe wat kleine klimmetjes van een paar procent, maar na zo'n 70 km moet ik toch nog echt aan de bak en komt er een stevige klim van een paar honderd hoogtemeters en een stijgingspercentage van zo'n 8%.
Ik kom langs een luxe camping, maar die spreekt me niet aan. Gelukkig kom ik een kilometer of 10 verder weer langs een camping, die er wat normaler uitziet. Hier neem ik een plekje.
Nadat ik de tent heb opgezet en de tassen erin heb gelegd, ga ik boodschappen doen in het dorpje even verderop.
Ik ga nog even de rivier (de l'Herault dus) in, maar dat is geen succes. Allemaal scherpe en gladde stenen, dus ik ga er maar gauw weer uit. Ik moet ook opschieten, want anders zit ik straks weer in het donker te koken en te eten.
Ik maak bijna hetzelfde als gisteren, want ik heb de helft van de ingrediënten nog over. Als ik dat niet gebruik dan kan ik het weggooien. Ratatouille dus, nu alleen met chorizo ipv ham.
Daarna afwassen en douchen. Nog even een paar telefoontjes en daarna dit verslag en de foto's uploaden en het is alweer 12 uur!

1. Nelly:
    23 september 2016
    Mooi daar zeg! Volgende keer ga ik wel als bezemwagen mee ;-)

Ik hoop dat het whisky'tje gesmaakt heeft.
    Slaap lekker en succes morgen! Xxx