Dag 14: Brissac-Le Vans

24 september 2016 - Chambonas, Frankrijk

Ik heb het vannacht voor het eerst echt koud. Ook lig ik niet lekker. Halverwege de nacht blaas ik het luchtbedje wat bij.
Niet veel geslapen. Ik sta wat later op.
Maar als ik om half elf eenmaal op de fiets zit gaat het toch wel weer lekker.
Ik denk er nu aan om voor het middaguur een winkel aan te doen. Andere dagen was ik wel eens te laat en als je dan geen grote supermarkt tegenkomt dan kun je het vergeten tot een uur of 5.
Ik haal een grote bak coleslaw, een fles drinkyoghurt en wat fruit. Om half drie houd ik lunchpauze en nuttig de coleslaw met het brood dat ik nog had.
Het landschap verandert. Ik nader de Ardeche streek en dat merk je direct aan de geaccidenteerdheid van het terrein: klimmen dus. Dat heb ik aan mezelf te danken/wijten. Er was ook een makkelijker route langs de Rhône, maar ik moest natuurlijk zonodig door de Ardeche.
Bij Le Vans vind ik het om een uur of 6 na 113 km wel welletjes voor vandaag. Ik vind gelukkig snel een camping.
Ik zit nu op camping Castanhada bij Le Vans aan de rivier de Ardeche. Reislogger geeft als routepunt Chambonas dat aan de overkant van de rivier ligt.
Camping La Falaise bij Balazuc is hier 33 km vandaan. Hier hebben we in 2003 enkele weken gestaan. Toen heb ik hier ook veel mooie routes gefietst.
De vrouw van de camping is bijzonder vriendelijk. Ze wijst me een plekje waar 's ochtends direct al zonlicht is, zodat het condens van de tent zoveel mogelijk kan opdrogen.
Als ik vraag of ik misschien op de camping iets kan eten, gaat ze direct bij haar man vragen of hij voor mij iets extra kan maken, want er komt vanavond een gezelschap mosselen eten. Nou daar heb ik wel oren naar. Gelukkig kan het en na mijn logistieke werkzaamheden: tent opzetten en inrichten, waslijn maken, douchen, eindelijk eens mijn wielerkleding wassen (hopen dat het enigszins droogt), ben ik net op tijd om om half acht aan tafel te gaan.
Het is echt top. De salade is simpel maar prima te eten. De mosselen met frites zijn overheerlijk met een melkwitte saus met kool? Ik kan het niet goed thuisbrengen, maar het smaakt echt geweldig.
Er loopt een kat rond, die de hele tijd al staat te loeren. Opeens springt hij op mijn schoot en begint fanatiek mijn bord schoon te likken. Zelfs de kat vindt het dus blijkbaar lekker.
Als toetje een royale coupe ijs. Een maaltijd om u tegen te zeggen. Ik heb echt genoten. En dat voor €15 !!
Ik neem nog kopje koffie en daarbij drink ik een proefflesje whisky dat ik van Nelly heb meegekregen voor de reis: "Lagavulin Feis Il 2015, 24 jr, 59,9%". Een echte treat.
Eigenlijk staat morgen als rustdag gepland, er zijn drie redenen om dat niet te doen:
1. Ik voel me (nu) prima fit om gewoon te gaan fietsen
2. Er wordt voor dinsdag regen voorspeld. Kan ik beter nu alvast een traject fietsen met droog weer.
3. Le Vans lijkt me niet een stad om een hele dag rond te brengen.
Dus kijk ik morgenvroeg hoe ik er dan over denk.

1. Marc ten Dolle:
    24 september 2016
    Leuk om je zo te volgen. En een mooie whisky voor onderweg!
  2. Nelly:
    25 september 2016
    Fijn dat je van de borrel genoten hebt, hopelijk is het goed klimwater ;-)

En een kat sprong op je schoot, echt waar!?? Prachtig ik zie het al voor me. Hoop dat je vannacht beter hebt geslapen dan gisteren.

Xxx
  3. Ruud:
    26 september 2016
    Lekker maaltje hoor. De kat kent het daar dus al goed. 59,9%, dat is een single malt single cascet, bijzonder hoor.