Dag 15: Les Vans-Langogne

25 september 2016 - Langogne, Frankrijk

Beter geslapen doordat ik de buitentent nu dicht heb gedaan en het daardoor wat warmer blijft in de tent. Keerzijde is dat er wel meer condens ontstaat waardoor de tent 's ochtends erg nat is.
Maar ik kom toch niet vroeg weg want de was is natuurlijk lang niet droog. Gelukkig is er een droger op de camping, alleen doet ie er wel meer dan een uur over.
Nou ja, dit was oorspronkelijk een rustdag, dus laat ik het dan rustig aan doen vandaag. Het hoeft ook geen 100+ kilometer te worden.
Ik ontbijt met het artisan olijvenbrood met het grottenkaasje dat ik gisteren heb gekocht. Erg lekker. Twee kopjes koffie, want het is zondag ;-)
Ik vertrek uiteindelijk pas om twaalf uur. Ik heb best een zware etappe voor de boeg. Weliswaar maar 65 km, maar wel voortdurend klimmen. Van 150 naar 1050 meter, met ondertussen af en toe ook nog kleine afdalinkjes, dus dat belooft wat. Maar ik zou het rustig aan doen, dus dat doe ik dan ook.
Bij elk mooi uitzichtspunt stop ik om een foto of videootje te maken. Hierdoor doe ik er wel veel langer over, maar who cares. Het is echt een heel mooi stuk, dus dan wil ik er ook van genieten.
Aan het begin word ik trouwens al direct getrakteerd op een klim van 18% !! Maar dat is gelukkig maar een kort stukje. Verder is de klim goed te doen. Meestal rond de 5 tot 6%, met uitschieters van rond de 10%
Het is echt een schitterende omgeving. Kijk maar naar de foto's.
Om half drie neem ik een lunchpauze waarbij ik de rest van het olijvenbrood opeet met het blikje tonijn dat ik nog had. Smaakt prima. Ook eet ik de laatste twee flensjes met jam op. Zo, nu kan ik weer even vooruit.
Even verder zie ik allemaal appels op de grond liggen. Dat komt goed uit! Ik kwam (op zondag) in Les Vans geen winkels meer tegen die open waren, zodat ik mijn dagelijkse portie fruit bijna was misgelopen. Maar nu score ik drie redelijk gave appels, waarvan ik er twee meteen opeet.
Wel gaat het tijdens mijn lunchpauze lichtjes regenen. Dat was niet voorspeld! Maar gelukkig regent het niet echt hard en het is ook nog best warm, dus valt het allemaal wel mee.
Als ik dichterbij Langogne kom, begint het opnieuw licht te regenen. Even verderop heeft het echt veel harder geregend, want ik rijd een paar kilometer over een kletsnatte weg.
Even verderop wordt het echter al weer droog, zodat ik in Langogne rustig kan overwegen wat te doen. Ik zit hier op 900 meter en het ziet er ook naar uit dat er misschien nog wel wat regen kan vallen.
Ik spot een camping aan de rivier en besluit daar te gaan kijken. Ik vraag of ze misschien een huisje oid hebben voor de nacht. De man van de camping zegt dat hij nog wel een vieille caravan heeft, die kost €20 voor een nacht. Ik ben direct om.
Als ik vraag of hij me een restaurant kan aanbevelen, begint hij over een pizzeria die ook wel vleesschotels e.d. serveren. Laat ik nou net een dikke pizza in gedachten hebben gehad vanmiddag. Maar doen dus.
Na me te hebben geïnstalleerd in de caravan, die wel oud is, maar verder prima voor een nacht, ga ik nog even douchen en daarna op de fiets naar de pizzeria.
Ik bestel een grande salade chèvre chaud en een pizza carnivore met een grote karaf wijn. Mag wel voor een keer.
Ik vraag voor de zekerheid of ik met pin kan betalen, maar dat zul je zien: alleen cash. Maar de pinautomaat is verderop in de straat, dus geen probleem. Ik loop er even naartoe, maar op de terugweg begint het keihard te regenen. (ik blij met die caravan).
Ik schuil even onder een overkapping en ren daarna snel terug naar het restaurant.
Het eten is prima en tussendoor schrijf ik dit verslag.
Ik bestel ter afsluiting nog een Grande Café, maar ik krijg een petit café in een grande kopje. Nou ja, weer typisch Frans, zullen we maar zeggen.
In het donker fiets ik de 1 km terug naar de camping.

1. Ellen:
    25 september 2016
    Arie, your resilience is quite amazing. Even in my good days I would have been fussy where I was to lay my head. Would be concerned if that place were clean enough etc.
    So proud, as I said before. Time is marching!
    Hope the next stretch is easier for you with fewer hassles.
    L E
  2. Nelly Blanken:
    26 september 2016
    Tsjongejonge, wat een zware prachtige tocht. En dan naast jouw blog met prachtige foto's ook nog de scrypto sturen! Dank je. De caravan waarin je overnachtte ziet er van buiten net zo uit als de caravan die ik had, daarom weet ik dat dat ding minstens 55 jaar oud is (Ik meld wel even dat de mijne er van binnen niet zo monsterlijk aso uitzag ). Goede reis met droog weer gewenst! gr. Nelly
  3. Nelly:
    26 september 2016
    Gezellig zo'n caravan en lekker droog :-) de pizza ziet er ook goed uit! Ik hoop voor je dat het mee gaat vallen met het weer de tweede helft van je tocht. Het wordt nu toch langzaam herfst. Maar hopelijk fiets je precies tussen alle buien door... Dat kan vast wel ;-)

Xxx
  4. Ruud:
    26 september 2016
    Je bent wel streng voor jezelf. Zo' n caravan oid moet je toch vaker doen en een lekkere maaltijd met wijn is toch ook belangrijk. De volgende dag heb je dan gewoon extra energie.
    Leuke tocht vandaag. Mooie foto' s.
  5. Irene van den Berg:
    27 september 2016
    Wat geweldig om zo'n avontuurlijke fietstocht te ondernemen. Ik vind het superleuk om je reisverhalen te lezen! Heel veel plezier nog de komende tijd!