Dag 17: Ambert-Roanne

28 september 2016 - Villerest, Frankrijk

Na een redelijke nacht sta ik om half acht op. Het is nevelig en steenkoud. Dus doe ik naast een onderhemdje nu ook maar de armstukken aan.
Ik pak alles snel in. De tent krijg ik toch niet echt droog dus het moet maar. In elk geval of vanavond weer opzetten of ergens te drogen uithangen.
Ik zie geen kip op de camping behalve een paar schoonmakers. Dan kan ik er ook niets aan doen. Gratis gekampeerd dus.
Ik sla flink in bij de Carrefour naast de camping. Als ik weer buiten kom slaat de kou me tegemoet. Ik zie binnen in het voorportaal van de winkel een soort balietje waar niemand is. Daar kan ik in de warmte mooi even wat naar binnen werken. Een half stokbrood met Munster kaas, een grote rijpe tomaat en een hele liter sinaasappelsap. Zo, dat had ik even nodig.
Als ik op de fiets stap krijg ik het al gauw warm, want het begint direct met een flinke klim. Vandaag is de laatste dag met zwaar klimwerk. Dat wil niet zeggen dat het verder vlak is, maar niet meer met zulke hoogteverschillen. Althans volgens de profielen die ik van de routes verder heb gezien. De praktijk kan altijd anders zijn natuurlijk.
Het is een prachtige dag. Na de aanvankelijk mist en kou breekt na het middaguur de zon door en wordt het zeer aangenaam weer. De vergezichten vanaf deze hoogte (ik tik drie keer vandaag de 1000 meter aan) zijn schitterend. Vooral later in de middag schijnt de zon met milde stralen, waardoor het landschap betoverend mooi wordt.
De afdaling naar Roanne loopt zeer geleidelijk, zodat ik in een soort glijvlucht het grootste deel van de laatste 20 km van de 113 van vandaag afleg.
Tot ik een felle tik hoor. Nee hè, niet weer. Maar inderdaad is er weer een spaak geknapt. Dat nummer drie. Ik ga als ik terug ben wel verhaal halen bij mijn fietsenmaker. Die had juist gezegd dat er hele goede spaken in zaten en dat de fiets perfect geschikt was voor zo'n reis met bepakking.
Gelukkig wordt het probleem snel verholpen. Als ik op mijn telefoon sta te zoeken naar een fietsenmaker, komt er een jongen voorbij die naar de tijd vraagt. 17:30 zeg ik. Maar ik heb ook een vraag. Hij wijst mij de weg naar een fietsenmaker, waar ik vrij vlot naar toe weet te rijden. Die laat er geen gras over groeien. 10 minuten later en 10 eurootjes lichter (valt heel erg mee) kan ik mijn weg vervolgen.
Ik zie dat er een camping is zo'n 7 km ten zuiden van de stad. Hoewel het de verkeerde ;-) kant op is besluit ik daar toch voor te gaan.
Als ik er bijna ben kom ik langs een oude boerderij met een bordje "chambre d'hôtes". Ik denk, laat ik eens informeren. Een heel aardige oude mevrouw doet open. Voor €28 krijg ik een compleet appartement plus ontbijt. Daar legt de camping het tegen af. Ik ben om.
Na een warme douche ga ik op weg naar het restaurant in de buurt. Onderweg zie ik nog een schitterende zonsondergang boven het meer en de Loire.
Ik neem een menu met kip als hoofdgerecht. Smaakt prima.
Als ik terug ben in het appartement was ik nog mijn fietskleding en hang de tent uit te drogen. Hopelijk is de kleding morgen droog.

1. Nelly:
    28 september 2016
    Ik ben blij dat je vandaag een warm bed hebt! Hopelijk heb je er lekker in geslapen. Wel balen van die spaken zeg. Hopelijk was dit de laatste...

Xxx
  2. Vincent:
    28 september 2016
    Hallo oom. Super leuk om alle verhalen te lezen en u zo te kunnen volgen. Ik ben blij dat het (bijna) allemaal zo voorspoedig gaat. Blijf genieten. Veel succes en natuurlijk ook veel fietsplezier.
  3. Ruud:
    30 september 2016
    Zoals ik al eerder zei, je moet jezelf af en toe een beetje verwennen. Gemiddeld kom je dan goed uit.