Dag 7: Montblanc-Barcelona

17 september 2016 - Barcelona, Spanje

Ik ga eerst nog uitgebreid Montblanc bezichtigen. Wat is dat een prachtige stad met zijn stadsmuren nog in volle glorie aanwezig. Doet me denken aan Aigues-Mortes in de Camarque, ook een must-see trouwens.
Ik maak een hele serie foto's. Ik zal er een stel toevoegen aan dit blog.
Verder komt er van foto's maken niet veel vandaag. Onderweg niet veel fraaie landschappen. Ten opzichte van de afgelopen dagen is het allemaal wat gewoontjes. Wel een paar mooie dorpjes op een heuvel, maar daar heb ik er nu al wel genoeg van gefotografeerd. Daar stop ik alleen nog maar voor als het plaatje echt heel bijzonder is.
Ik ga door de uitgebreide stadswandeling pas om 11 uur weg. Ik heb afgesproken met Ulyana, de verhuurster van de Airbnb die ik heb geboekt voor het weekend, dat ik tussen 3 en 4 zal arriveren. Ik heb 96 km te maken tot Barcelona en dan nog een paar km tot het adres. Dat moet lukken. Denk ik. De praktijk is altijd weer anders.
De op papier makkelijke etappe valt toch een beetje tegen. Veel korte klimmetjes en af en toe een pittige er tussen maken het toch een stukje zwaarder dan ik dacht. Pas rond een uur of 4 bereik ik het einde van mijn etappe na 96 km. Als ik op de kaart op mijn telefoon kijk dan is het nog 27 km tot het adres waar ik moet zijn. Ik wist dat het een grote stad was, maar hier had ik niet op gerekend.
Ik kom vanuit het Zuidwesten vanaf een hoogte van een kleine 400 meter en als de afdaling begint zie ik plotseling Barcelona en de zee voor mij liggen. Een indrukwekkend gezicht.
Ik wil het adres invoeren in mijn Garmin fietsnavigatiesysteem, maar die pakt het adres van geen kanten. Invoeren gaat ook erg lastig met die kleine knopjes. Kost allemaal erg veel tijd. Ik stuur maar even een berichtje dat het nog wel een tijdje zal duren.
Uiteindelijk ga ik maar aan de gang met de navigatie op mijn telefoon. Maar dat is lastig omdat die niet in een houder zit. Ook is de accu bijna leeg, dus hang ik 'm maar aan de Powerbank.
Maar het gaat helemaal mis. Ik kom bij een brug terecht, waar ik uiteindelijk een heel smal paadje vind waar ik met de fiets erover kan. Aan de overkant gekomen kan ik echter niet verder. Het pad loopt dood bij een benzinestation en ik zou verder moeten aan de overkant van de snelweg waarlangs ik ben gereden. Kansloos dus.
Ik ga maar weer terug over het smalle paadje en rijd een heel stuk langs de rivier in zuidelijke richting tot ik bij een brug kom met een normalere weg, waar ik met de fiets wel over kan.
Ik gebruik nu de navigatie alleen nog voor de richting. De wegen zoek ik zelf op eigen inzicht. Wat een stad is dit.
Ik kom langs een prachtig plein met rondom bezienswaardigheden: Place Espanya met de Arena en de Torres Venetianes met daarachter het fraaie paleis met de vele fonteinen. Een schitterend schouwspel.
Ik nader nu mijn bestemming. Het laatste stuk gaat over de boulevard en langs het strand.
Er wordt niet opengedaan. Ik stuur een berichtje dat ik voor de deur sta. Na een minuut of 10 komt Ulyana er aan en laat mij binnen. Ik krijg de sleutels en wifi code (de belangrijkste zaken;-) en weg is ze weer.
Nou ja ik kan me even douchen en dan ga ik op pad om wat te eten.
Ik kies een restaurantje uit waar ze Paella serveren. Ik neem die met zwarte rijst. Smaakt best wel, maar ik ben er niet kapot van. Het is ook veel te weinig. Ik heb meer dan 2000 cal verstookt met die 125 km fietsen vandaag, dus er mag nog wel iets meer bij.
Ik loop het Centre Commercial binnen. Dit is echt mega groot. Allerlei soorten winkels, allemaal in de afmeting ultra. De supermarkt Alcampo slaat echt alles. Groter dan de grootste Carrefour die ik ooit heb gezien. Je kunt wel een fiets gebruiken. Wat een afstanden tussen de verschillende afdelingen.
Ik haal wat fruit, een brood, geitenkaas, zalm, sla, een paar biertjes en een fles wijn.
Thuisgekomen maak ik eerst maar eens een sandwich met zalm, geitenkaas en sla. Zo, dat smaakt. Daarna zet ik mij aan het schrijven van dit blog. De wijn smaakt er uitstekend bij.
Ook oriënteer ik mij op de dag van morgen. Ah, dat was ik vergeten. Ik had de tip gekregen om van tevoren online een ticket te kopen voor de Sacre Familia. Dat voorkomt dat je uren in de rij moet staan. Alleen ben ik nu dus te laat. De eerstvolgende datum die je kunt boeken is over 4 dagen. Dan ben ik Spanje al weer uit als het goed is. Nou, dan wordt dat een kort bezoekje. Alleen de buitenkant. Een reden om hier nog eens terug te komen dan maar.
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Nelly:
    18 september 2016
    Mooie foto's hoor! Ik hoop dat je een leuke dag hebt gehad vandaag in Barcelona en ook een beetje hebt kunnen bijtanken.

Xx
  2. Ruud:
    18 september 2016
    Ik ben weer bij. Wat een mooie reis tot nu toe. Je schrijft heel goed, het is prettig om te lezen. Mooie foto' s ook. Ik ben benieuwd hoeveel tijd je het kost om dagelijks je blog te maken.