Dag 6: Mora la Nova-Montblanc

16 september 2016 - Montblanc, Spanje

Nee, ik ga niet in een keer naar DE Mont Blanc. Er is in Spanje een plaats die zo heet en het is ongeveer 95 kilometer fietsen vanuit Mora la Nova, het zusterstadje van Mora d'Ebro, waar ik gisteren ben aanbeland.
Maar eerst moet de fiets gerepareerd. Als ik om 5 over 9 bij de fietsenzaak ben, is die nog dicht. De vrouw van het hotel komt direct achter me aan en zegt dat ze wel even zal bellen. Binnen 2 minuten komt de fietsenmaker, die al meteen somber begint te kijken. Zal wel een half uur duren en hij weet niet of hij de goede spaken heeft.
Na een hoop gerommel komt er een te voorschijn waarvan hij zegt dat ie "mas largo" is. Ik al gelijk visioenen van een spaak die teveel uitsteekt in de velg en gaat zorgen voor lekke banden. Maar ik laat hem maar begaan in zijn groezelige werkplaatsje. Hij is tenslotte de vakman en zal wel weten wat hij doet.
Voor het richten van het wiel komt er nog een oudere collega, die dat in no time perfect doet. En passant haalt hij ook nog het mini slagje uit het voorwiel.
De kosten vallen erg mee: 10 Euro.
Ik drink nog een kopje cafe americano op de hoek en daarna vertrek ik voor een zware tocht door de bergen. Want er zitten een paar forse klims in vandaag. Geregeld rond de 8% stijging. Ik tik zelfs een keer 13% aan. Dat is bijna niet te doen met mijn loodzware (35 kilo) fiets met bagage.
Gelukkig is het vandaag grotendeels bewolkt en blijft de temperatuur rond de 25 graden hangen. Dat maakt het nog enigszins dragelijk.
Onderweg fraaie landschappen en veel mooie dorpjes. Vlak voor Montblanc stop ik nog even om het prachtige klooster van Poblet te bezichtigen met de fraaie kloosterkerk.
Montblanc zelf is een wonderschoon stadje met zijn ommuring en talloze mooie gebouwen.
Ik kom terecht in hotel Viaurelia. Een stuk duurder dit keer (€40), maar alles is hier veel duurder, omdat het zo toeristisch is.
Als ik ga rondkijken om ergens te eten kom ik bij een klein restaurant, waar het er zeer aanlokklijk uitziet. Hier kan ik echter niet terecht. De eigenaar verontschuldigt zich en verwijst me naar restaurant El Molì del Mallol. (industrial food, maar wel ok).
Blijkt inderdaad zeer ok, want het smaakt allemaal prima. Het is een vrij chique tent, bediening met een servet over de mouw, witte wijn in een koeler. De "verse vis van de markt met groenten" blijkt een uitstekende keuze. Bij de koffie worden twee flessen likeur geserveerd. Daar mag je zelf van nemen. Nou, dat heb ik geweten. Vrolijk wandel ik terug naar het hotel na een zeer geslaagde dag.

1. Jacomien:
    17 september 2016
    Hi Arie,
    Heerlijk dat je ons mee laat geniet op je reis. Je beschrijving van de fietsenmaker en werkplaats, deed mij denken aan papa in zijn schuur. Good old memories ❤
    Geniet
    Liefs en dikke knuffel