Dag 8: Rustdag Barcelona

18 september 2016 - Barcelona, Spanje

Ik maak een praatje met Ulyana voor ik vertrek voor mijn city tour langs alle Gaudi bezienswaardigheden. Ze adviseert mij om niet met de fiets te gaan. De kans dat ie gejat wordt in de stad is erg groot. Ik neem het advies serieus en besluit om de Metro te nemen. Dat blijkt heel makkelijk en snel te gaan.
Binnen 20 minuten sta ik voor de Sagrada Familia. Dat is toch wel even een belevenis, als je hem alleen maar van de plaatjes kent. Echt indrukwekkend. Ik loop er helemaal omheen om hem van alle kanten goed te kunnen bekijken. Prachtig en maf tegelijk. Een geniale gek die Gaudi.
Zoals gezegd heb ik dus geen ticket om naar binnen te kunnen, maar als ik die wel had gehad, dan was er wel een paar uur mee heen gegaan en zou ik de rest van de Gaudi monumenten maar voor een deel hebben kunnen zien.
Het is een paar kilometer lopen (en klimmen!) naar het volgende onderdeel van mijn Gaudi trip: Parc Güell. Dit is een pronkstuk in Gaudi's oeuvre met allerlei fraaie bouwwerken en ornamenten.
Prachtig gelegen op een 200 meter hoge heuvel. Vanaf bepaalde plekken heb je een magnifiek uitzicht over de stad met o.a. de Sagrada Familia en de zee in de verte. Alleen jammer dat de zon verkeerd staat.
Ook hier moet je van tevoren een ticket hebben gekocht om de meest unieke bouwsels te kunnen bezichtigen. Als ik om ca. 13:00 in het park ben wordt aangegeven dat de eerstvolgende mogelijkheid voor het speciale gedeelte om 18:00 is. Laat maar dus. Ik bekijk en fotografeer zoveel mogelijk wat ik wel kan waarnemen.
De rest van de trip brengt me nog langs Casa Vicens, Casa Milà, Casa Batlló,
Casa Calvet en Palau Guell, bijna aan het begin van La Rambla. Heb ik die gelijk ook afgestruind. Daar zie ik nog een klein muziekinstrumentenwinkeltje. Zou dat de winkel zijn waar ik in 1971 mijn trouwe Spaanse gitaar heb gekocht van het merk Juan Estruch die ik nog steeds op alle vakanties overal mee naar toe neem? Zou best kunnen, want het is het enige muziekwinkeltje dat ik er tegenkom.
Aan de andere kant is de kans best groot dat het allang is opgedoekt en verdrongen door een van de vele eettentjes, belwinkels, etc.
Ondertussen heb ik wel zo'n 20 km lopend afgelegd, hoezo rustdag? Ik heb onderweg veel fraaie gebouwen gezien en op de foto gezet. Het is ondertussen ook tegen zessen en ik vind het wel mooi voor vandaag. Ik neem de metro terug en ga nog even op zoek naar de Decathlon, want ik moet nog zo'n gastankje scoren voor als ik ga kamperen.
Dat is toch nog weer een paar kilometer lopen en als ik daar aankom blijkt het een heel kleine Decathlon te zijn, die dan mogelijk ook maar een beperkt assortiment heeft. Hij is ook nog eens gesloten, dus die paar laatste kilometers lopen waren voor niks.
Ik fris me even op en neem een biertje. Daarna ga ik er weer op uit om nog wat te eten. Ik ga voor pasta met pesto dit keer. Dat is goed fietsvoer. Een wijntje erbij, ijs en een grote kop Americano toe om het af te ronden.
Op de kamer neem ik nog een wijntje terwijl ik dit verslag maak. En dan op tijd naar bed. Morgen weer op de fiets voor een etappe van ruim 100 km.
Barcelona was prachtig, maar heeft zoveel te bieden. Zeker de moeite waard om hier eens wat langer te vertoeven.
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Marianne:
    19 september 2016
    Een mooie dag zo te lezen! Idd niet echt een rustdag haha! Maar iig wel even iets anders dan fietsen, das wel even lekker tussendoor lijkt me :) slaap lekker en succes weer morgen! Ik lees morgen wel hoe het is gegaan :) xxx
  2. Michelle:
    19 september 2016
    Wauw pap, super cool! Echt mooie foto's ook... Misschien een keer een voetreis naar Barcelona samen??
  3. Difra:
    19 september 2016
    Jammer, maar misschien iets om samen met Willy naar Barcelona te gaan
    Jessy gaat zich aanmelden want ze vindt het heel leuk om je blog te lezen
    Wij genieten nu met z'n vieren op Texel Gr. Difra
  4. Jessy:
    19 september 2016
    Gaaf Arie om zo'n blog bij te houden. En voor Barcelona kan je zo maar een week uittrekken voordat je al dat moois goed heb gezien. Wij (Edje, Dien, Frank en ik) zitten lekker aan de drank op Texel en wensen jou nog veel fiets en reisplezier. Ik kijk uit naar je volgende verhaal. Groetjes Jes
  5. Jaap peter silvis:
    20 september 2016
    Hee arie had net willy ff aan de lijn: zij gaar kijken naar red mijn vakantie. Weer niet wT het is: maar als ik jou vakantie moet redden bel dan! Geloof echter niet dat het nodig id, fijne reis he en hartelijke groet jp
  6. Jaap peter silvis:
    20 september 2016
    Oh, en zou zo veel mogelijk in middle of nowhere kamperen ! Deed ik met motor, gewoon tentje zetten. Is leuk, vind ik. En er komt echt geen beer naar binnen, tenzij je in pyrineeen zit. Beetje hout en cuur doet wonderen, voor beer en mug! Suc6 jp
  7. Arie Hertgers:
    Ja, juist nu zit ik midden in de Pyrineeen. Toch maar een B&B genomen